MySDT


Forum SDT (Saya Dan Teman)
 
HomeRegisterLog in

Share | 
 

 Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
ieeexplore
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 448
Mata Ganjaran : 3073
Reputasi : 4
Join date : 2011-05-24
Location : Seri Kembangan

PostSubject: Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??   Fri Aug 12, 2011 5:14 am

Kengkawan kdg2 kte trtdo or trlupe or sengaje luper tuk mandi wajib....

So buln2 pose nie nie jawapan pakar:



SOALAN

Assalamualaikum,Ustaz.

Saya nak tanye, semalam saya melakukan onani selepas berbuka puasa dan sampai sekarang saya belum mandi wajib..

Sah ke puasa saya hari ni, Ustaz sekiranya saya tak mandi sampai buka puasa nanti @ sampai hari yang seterusnya??


JAWAPAN


Jika apa yang anda soal ni benar-benar berlaku. Hukumnya seperti berikut :-


1) Anda berdosa yang amat besar kerana anda tidak menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Subuh, jika anda mati tatkala itu, mungkin mati dalam keadaan sangat hina dan terkutuk kerana berada dalam hadas besar serta meninggalkan solat dengan sengaja.

2) Onani juga adalah satu dosa walaupun ia bukanlah satu dosa besar, justeru jika anda tidak mandi sehingga waktu berbuka, dosa memang amat besar kerana ia bermakna anda juga tidak menunaikan solat semua waktu di siang harinya, iaitu Zohor dan Asar. Bertawbatlah.

3) Dari sudut hukum puasa pula, puasa anda adalah sah jika telah berniat untuk berpuasa sebelum menjelang azan subuh, walaupun pahala puasa amat terganggu kerana tidak menunaikan solat.


Lagi pertanyaan dan persoalan http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/603-subuh-tapi-masih-belum-mandi-wajib--sah-puasanya-.html

_________________
Lihat dunia dari mata burung, Atau dari dalam tempurung, Yang mana satu engkau pilih?
Dalam kalut ada peraturan, Peraturan mencipta kekalutan, Di mana pula kau berdiri?
Di sini
Back to top Go down
ah_fook
SDT Otai
SDT Otai


Posts : 157
Mata Ganjaran : 2702
Reputasi : 3
Join date : 2011-05-12

PostSubject: Re: Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??   Fri Aug 12, 2011 6:53 am

aku rsa jawapan dia x terang nie.. sbb dia x jwb utk soklan last.. sah ke tidak pose dia klu dia x mndi wajib utk hari2 seterusnya...

pd pengetahuan aku yg x seberapa nie dlm agama.. pasti la tak sah sbb dia x mndi wajib lg... tp x tau la...

cba kwn2 yg lain elaborate skit...
Back to top Go down
rs232c
SDT Senior
SDT Senior


Posts : 92
Mata Ganjaran : 2615
Reputasi : 1
Join date : 2011-05-26

PostSubject: Re: Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??   Fri Aug 12, 2011 7:01 am

aku pernah tanya soalan ini dalam kuliah agam office

1) bangun dalam keadaan tidak mandi wajib (kerana berjunub, dan seangkatan dengannya) selepas sudah masa bersahur di mana telah mulanya masa berpuasa

Jawapannya:

jika kita sudah berniat, makan puasa tetap sah. tetapi perlulah bersegera mandi wajib selepas bangun.

tapi kalau dah tinngal 2-3 hari tak mandi wajib tu...tu mmg tak tahulah apa hukum dia
Back to top Go down
lpsoldier007
SDT Otai
SDT Otai


Posts : 175
Mata Ganjaran : 2740
Reputasi : 3
Join date : 2011-04-30

PostSubject: Re: Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??   Fri Aug 12, 2011 7:29 am

betul la ustad tu ckp.

_________________
PM me to apply for UniFi and Streamyx all packages. Online application. Apply from your HOME/OFFICE. Will help you terminate your existing streamyx package (UNIFI). All FOC, no charges.
Guaranteed to get installation within 1 week for Unifi and Streamyx
PM ME FOR MORE INFO
Back to top Go down
futurama
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 462
Mata Ganjaran : 3014
Reputasi : 5
Join date : 2011-05-04
Location : PJ

PostSubject: Re: Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??   Fri Aug 12, 2011 11:40 am

Kalau xmandi pastu bangun pagi onani seround yang tu batal
Back to top Go down
arepai
SDT Junior
SDT Junior


Posts : 55
Mata Ganjaran : 1965
Reputasi : 1
Join date : 2011-10-13
Age : 31
Location : Kajang

PostSubject: Re: Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??   Fri Oct 14, 2011 7:33 pm

aku pun pernah gak terlajak x subuh masa bulan pose, nak mandi awal sgt n sejuk..huhuhuh
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??   Today at 10:12 pm

Back to top Go down
 
Subuh tp belom MANDI Wajib lagi. Sah ke pose??
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» panduan mandi junub
» Ternyata Perempuan Kristen pun Wajib Memakai Kerudung Menurut Korintus 11:5
» Sajdatut-Tilawah is a Sunnah
» Adakah perintah Sunat dalam Alquran..?
» tradisi 7 bulanan

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MySDT :: SDT Kedai Kopi Korner :: SDT Current Issue-
Jump to: