MySDT


Forum SDT (Saya Dan Teman)
 
HomeRegisterLog in

Share | 
 

 Kisah budak penjual kuih(jadikan pengajaran)

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
meikato
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 310
Mata Ganjaran : 2889
Reputasi : 4
Join date : 2011-05-16
Age : 36
Location : LOS

PostSubject: Kisah budak penjual kuih(jadikan pengajaran)   Thu Sep 15, 2011 5:41 am

y Zambri Yusof on Friday, September 9, 2011 at 1:33pm





Selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.



"Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.



Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas.



Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.







"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.



"Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.



Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?"



Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.



Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.



"Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang." katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.



Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.



"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu," Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.



Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.



"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.



"Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!" Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.



"Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.



Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.



"Abang nak beli semua ke?" Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.



"RM25 saja bang."



Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.



Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.



Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!

(forwarded from my email)

Sebar sebarkan ler boleh jadi pengajaran utk org2 yg pemalas bekeje


_________________
Ability is nothing without opportunity
Back to top Go down
cerminmata
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 749
Mata Ganjaran : 2853
Reputasi : 22
Join date : 2011-06-27
Location : KL-Selangor-Putrajaya

PostSubject: Re: Kisah budak penjual kuih(jadikan pengajaran)   Thu Sep 15, 2011 6:13 am

terharu membaca...

_________________
Pompuan suka lelaki jahat. Cinta dan Seks..

"Buat lelaki baik, janganlah kau harapkan cinta kerana tak akan ada cinta untuk kamu. Cinta itu hanya teori dan seks adalah praktikalnya.."
Back to top Go down
scarface
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 605
Mata Ganjaran : 52733
Reputasi : 7
Join date : 2011-05-05

PostSubject: Re: Kisah budak penjual kuih(jadikan pengajaran)   Thu Sep 15, 2011 6:25 am

waa...sedey gua....

_________________
"Hey! Kalau aku sembelih kau lapan belas, baru kau tahu tentang penyesalan, tau tak?"
Back to top Go down
meikato
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 310
Mata Ganjaran : 2889
Reputasi : 4
Join date : 2011-05-16
Age : 36
Location : LOS

PostSubject: Re: Kisah budak penjual kuih(jadikan pengajaran)   Thu Sep 15, 2011 6:27 am

tu la...biler aku membaca nyer memang........berair skit lah airmata ni....huhuhu!!!

cheers

_________________
Ability is nothing without opportunity
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Kisah budak penjual kuih(jadikan pengajaran)   Today at 11:01 am

Back to top Go down
 
Kisah budak penjual kuih(jadikan pengajaran)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» menyetubuhi budak = halal
» Kisah mistis jenazah Uje sangat mirip kisah syahidnya jenasah Amrozi cs.
» Menjaga Kemaluan dari budak?
» Kisah Nabi Dalam Alkitab (Fitnah Atau Bukan??)
» Kisah Dr OZ dan Asal Mula Yahudi

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MySDT :: SDT Kedai Kopi Korner :: Lawak/Aneh/Seram Dll-
Jump to: