MySDT


Forum SDT (Saya Dan Teman)
 
HomeRegisterLog in

Share | 
 

 Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
amir
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 234
Mata Ganjaran : 2237
Reputasi : 1
Join date : 2011-10-07
Location : in the West Garden

PostSubject: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 1:00 am

TAZKIRAH

SOALAN:

Apakah sebenarnya hukum bersunat sama ada lelaki atau wanita, ini kerana ada yang menyatakan ianya sunat sahaja kerana namanya pun bersunat. Bagaimanakah keadaan sebenarnya ?

JAWAPAN:

Menurut kebanyakan para ulama, hukum bersunat itu adalah wajib sama ada bagi lelaki atau wanita. Kata sesetengah ulama ianya sunat bagi wanita sahaja. Adapun yang dikatakan bersunat itu maksudnya sunah atau cara hidup Nabi kita dan datuknya Nabi Ibrahim.

Baginda Nabi Ibrahim dikatakan yang mula-mula bersunat ketika umurnya sudah menjangkau 80 tahun. Oleh sebab itu berkhatan dan amalan fitrah yang lain perlu dilakukan dalam kehidupan ini, (sama ada sunat atau wajib) untuk mengikuti sunah atau cara hidup Nabi Ibrahim.
Sedangkan salah satu cara hidupnya adalah bersunat atau berkhatan di samping amalan-amalan lain seperti mengerat kuku, mencukur bulu ari-ari, mencabut bulu ketiak dan sebagainya. Firman Allah yang bermaksud: Siapa yang tidak mahu (tidak ada mereka yang membenci) cara hidup Nabi Ibrahim selain mereka yang memperbodohkan dirinya sendiri (al-Baqarah ayat 130) dan firman-Nya lagi yang bermaksud: kemudian Kami wahyukan kepadamu supaya mengikuti agama (cara hidup) Nabi Ibrahim a.s. jalan yang lurus (dan seimbang) (an-Nahl ayat: 123). Mengikut para ulama lagi, sepatutnya ibu bapa melaksanakan amalan tersebut semasa bayi itu masih kecil iaitu dalam tempoh tujuh hari atau bila berumur tujuh tahun.

Ini kerana masa itulah mereka perlu mengajar anak-anak bersembahyang dan sebagainya . Dalam hadis Nabi ada bersabda yang bermaksud: sepuluh perkara termasuk dalam Fitrah dan antara amalan Fitrah yang menjadi sunnah itu 10 perkara tersebut, antaranya ialah berkhatan. Wallahualam.

Dijawab oleh MOHD. YYUSOF ABAS
http://intim.wordpress.com/2007/04/15/hukum-bersunat-bagi-lelaki-dan-wanita/

_________________
Fight Like A Tiger, Win Like A Champion ®

I need a girl with beautiful face & brain- not only a beautiful breast
Back to top Go down
strawhatcrew
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 899
Mata Ganjaran : 2893
Reputasi : 6
Join date : 2011-07-19
Location : in your room

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 1:06 am

errr.. pompuan bersunat mcmmana ye?

_________________
Back to top Go down
http://www.justusboys.com/forum/
zaraguss
SDT Otai
SDT Otai


Posts : 182
Mata Ganjaran : 2096
Reputasi : 4
Join date : 2011-09-18
Location : Sadao Border

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 3:38 am

hahaha...apo la bro strawhatcrew nie. ang x tau ka? nie ak tulun tmbh info tntg hal nie; study

Khatan kanak-kanak perempuan hanya dilakukan oleh doktor perempuan,iaitu
dengan melukakan bahagian klitoris untuk mengeluarkan setitis darah.
Luka yang sedikit akan cepat sembuh dan tiada komplikasi penyakit.
Khatan ke atas kanak-kanak perempuan biasanya ketika masih bayi atau
pada peringkat usia kanak-kanak. Malah, sunat dikhitankan anak pada hari
ketujuh kelahirannya, andai tidak dapat pada hari ketujuh, sunat
dikhitan pada hari ke-40.
Usia bayi(kurang setahun) adalah usia yang paling baik untuk dikhatankan
kerana kulit yang nipis selain luka cepat sembuh.

Tujuan berkhatan pada kanak-kanak lelaki untuk menghilangkan najis yang
terdapat pada kulit penutup kepala zakar manakala kanak-kanak perempuan
untuk menstabilkan syahwatnya. Ia juga bertujuan untuk membersihkan
kemaluan, memperelokkan, mencantikkan bentuknya dan menambahkan
kelazatan ketika hubungan kelamin dan m
engawasi kesihatan tenaga batin
serta memelihara diri daripada mengalami penyakit kelamin, kanser dan lain-lain penyakit.

_________________


LETS ROCKKK !!! YEEEHAAA... Twisted Evil Evil or Very Mad bounce
Back to top Go down
strawhatcrew
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 899
Mata Ganjaran : 2893
Reputasi : 6
Join date : 2011-07-19
Location : in your room

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 3:47 am

thumbs up for the info.. baru tau napa kena berkhatan ni.. bkn setakat mengikut sunnah je.. tp utk stabil kan syahwat ek.. kalo x sunat jadi hypsex la kot.. huahuahu..

_________________
Back to top Go down
http://www.justusboys.com/forum/
GreatestSP
SDT Newbies
SDT Newbies


Posts : 29
Mata Ganjaran : 1966
Reputasi : 2
Join date : 2011-08-22

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 4:55 am

gud info.. :thumbs up:
Back to top Go down
zaraguss
SDT Otai
SDT Otai


Posts : 182
Mata Ganjaran : 2096
Reputasi : 4
Join date : 2011-09-18
Location : Sadao Border

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 6:16 am

strawhatcrew wrote:
.. kalo x sunat jadi hypsex la kot.. huahuahu..

hahaha,sunat ke x ke, yg penting kn tepuk dada tnya nafsu n tnya adik... geek

_________________


LETS ROCKKK !!! YEEEHAAA... Twisted Evil Evil or Very Mad bounce
Back to top Go down
GreatestSP
SDT Newbies
SDT Newbies


Posts : 29
Mata Ganjaran : 1966
Reputasi : 2
Join date : 2011-08-22

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 8:59 am

zaraguss wrote:
strawhatcrew wrote:
.. kalo x sunat jadi hypsex la kot.. huahuahu..

hahaha,sunat ke x ke, yg penting kn tepuk dada tnya nafsu n tnya adik... geek

ni mesti adik xsunat nie..haha
Back to top Go down
otokjem
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 2231
Mata Ganjaran : 265590
Reputasi : 26
Join date : 2011-04-30
Location : sri gombak

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 9:03 am

thx... aku baru tau pasal camne nak sunatkan pempuan.. hehe

_________________
###############################################################
just because i'm flirt, doesn't mean i like u... stupid..

cheers cheers cheers
Back to top Go down
nottypirates
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 877
Mata Ganjaran : 3527
Reputasi : 5
Join date : 2011-04-30
Location : Serdang

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 10:51 am

otokjem wrote:
thx... aku baru tau pasal camne nak sunatkan pempuan.. hehe

apa lagi..
sunatkan la awek kw tu...hehehehe rabbit

_________________
Karaoke...5 Star...Perempuan...barula SELESA...

cheers pirat cheers

Hepi-Hepi
Back to top Go down
strawhatcrew
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 899
Mata Ganjaran : 2893
Reputasi : 6
Join date : 2011-07-19
Location : in your room

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 11:03 am

nottypirates wrote:
otokjem wrote:
thx... aku baru tau pasal camne nak sunatkan pempuan.. hehe

apa lagi..
sunatkan la awek kw tu...hehehehe rabbit

ewakakaka siot je.. noti leh jadi tok mudim!

_________________
Back to top Go down
http://www.justusboys.com/forum/
otokjem
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 2231
Mata Ganjaran : 265590
Reputasi : 26
Join date : 2011-04-30
Location : sri gombak

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 11:31 am

wa sunat da.. gigit kelentit dia kasi luka.. kira sunat la tu

_________________
###############################################################
just because i'm flirt, doesn't mean i like u... stupid..

cheers cheers cheers
Back to top Go down
amir
SDT The Legend
SDT The Legend


Posts : 234
Mata Ganjaran : 2237
Reputasi : 1
Join date : 2011-10-07
Location : in the West Garden

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 1:13 pm

Circumcise/Bersunat


[URL=http://picturepush.com/public/6783004
[/URL]


No No No No No



Utk lelaki banyak kelebihannya kalo zakar di sunatkan nih .Antaranya :

1.memastikan kebersihan terjamin kerana kulit yang dibuang adalah perangkap kekotoran dan najis terutama sisa pembuangan air kecil. Jika tidak dibersihkan dengan sempurna, kekotoran akan terperangkap di situ.
2.mampu membantu mencegah risiko jangkitan HIV. Phimosis adalah keadaan kulit di hujung kemaluan lelaki tidak dapat ditarik atau tertarik ke belakang ketika ereksi(Kajian WHO & CDC
3.untuk meningkatkan kelazatan ketika melakukan sexual intercourse.(kalo masuk kt pepek-pepek akan bgtau pada kote : Ada Tangga Ada Rasa ooo)
4.zakar nampak lebih macho & mantap( xde rasa malu2.....cam kepala kura2-time nak mkn baru la kuar)

kalo geng ada tau lain2 lagi...silalah tambah...hehehe Very Happy Very Happy

_________________
Fight Like A Tiger, Win Like A Champion ®

I need a girl with beautiful face & brain- not only a beautiful breast
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Wed Oct 19, 2011 3:47 pm

Kenapa kita jarang dengar bayi perempuan bersunat?
Otai-otai yang berpengalaman..memang kena hanatar bayi perempuan kita g bersunat ke?
Back to top Go down
noob
SDT Otai
SDT Otai


Posts : 135
Mata Ganjaran : 2178
Reputasi : 2
Join date : 2011-05-11
Location : Bukit Jalil

PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Sat Nov 12, 2011 10:55 pm

perempuan ni leh kalau nak disunatkan..tapi bukan benda wajib..awek2 arab 2 mana sunat..sbb xdiwajibkan..xmacam lelaki..mmg wajib sunat..klu x sunat bapak lah..mana sedap makan pisang tp xbuang kulit..keke..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita   Today at 10:16 pm

Back to top Go down
 
Hukum bersunat bagi lelaki dan wanita
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» bolehkah wanita menolak lamaran laki-laki?
» Hukum Anak Angkat Islam dan Janji Allah
» MENYUSUI LELAKI DEWASA MENURUT ISLAM
» FATWA MUI: HARAMKAN RAMBUT GIMBAL-ALASANYA???. BAGAIMANA SEBENARNYA HUKUM MEMELIHARA RAMBUT BAGI PRIA???
» jika duda atau janda berzina

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MySDT :: SDT Kedai Kopi Korner :: persoalan agama-
Jump to: